Tuesday, November 30, 2010

this man...


This man took me when I am down,
This man took me when I am broke,
He helped me to gather all my strengths,
To be what I am now,

I am proud of him,
This man is one in the million,
We never loved each other,
But we care and are responsible to each other,
This man is  Sar Man. My husband.


sjh

Monday, November 29, 2010

ULANGKAJI 6105 ( TEACHER 3'C CONCEPT)

Question :
Describe the qualities of teachers as proposed by 3C concept. [15m]

Suggested Answer :
3C ~~~> Commitment, Competence & Confident

1. Commitment :
  • Students : love their students, readiness to help, concern about their needs
  • Society : awareness and concern about their role in society - be a role model
  • Profession : internal acceptance of role & responsibility
  • Community : care, concern and get involve with community's activities
  • Basic Human Values 

2. Confident
  • performance in classroom 
  • communicate confidently with parents
  • able to communicate and convey message correctly
  • school level competence

3.  Competence
  • conceptually competence
  • able to carry out curricular activities
  • managerial competencies
  • competent in curriculum aspects ~> objective, content, methodology & evaluation

prepared by:izan

ULANGKAJI 6105 (INDUCTION & JOB TRANING)

Question :
a)  What are the methods inducting a teacher in school? [10m]
b)  describe the ways of providing 'on-the-job-training to teachers.  [10m]

Suggested Answer (a) :
(Akronim : PPEAB - Pak Pandir Esok Akan Balik) hehe

  1. Principal introduce new teacher to the school 
  2. Provide pre-induction training
  3. New teacher is given a chance to enter senior teachers' classroom / visits library / get involve in co-curricular activities
  4. Attach the new teacher to senior teacher (coaching & mentoring) to help them ~> preparing lesson plan, team teaching, prepare examination questions & guide them on how to mark question paper
  5. Provide brochure about the school culture, activities, rules & regulations & tasks (Buku pengurusan sekolah)
Suggested Answer (b) :
  1. Councelling Interview
  2. Group activities
  3. Journals for staff development
  4. Face to face training
  5. Open & Distance Education (life long learning
prepared by:izan

Sunday, November 28, 2010

ULANGKAJI 6107 (KONFLIK)


 Kewujudan konflik dalam sesuatu organisasi telah diperkatakan mempunyai 2 fungsi. (konstruktif dan distruktif). Berdasarkan pengalaman atau pemerhatian anda, bincangkan maksud konsep tersebut menggunakan contoh-contoh yang sesuai. Huraikan punca yang boleh menimbulkan keadaan konflik dan strategi penyelesaiannya dalam persekitaran sekolah.

“KONFLIK adalah satu proses apabila satu pihak merasakan pihak lain telah menyebabkan kesan atau akan menyebabkan berlakunya kesan yang negatif kepada sesuatu yang dipentingkan” (Robbins, 2000)

Konstruktif (Fungsional)
Konflik berfungsi dengan memberi nilai positif kepada individu, kumpulan dan organisasi.
Robbins, 2000: boleh meningkatkan kualiti keputusan, merangsang kreativiti, menggalakkan minat, dan rasa ingin tahu antara ahli kumpulan, menyediakan pengantara, di mana masalah dapat diutarakan dan melepaskan ketegangan, dan mengukuhkan sebuah persekitaran penilaian diri dan perubahan.
  1. Meningkatkan penyertaan – membangunkan visi / matlamat, berkongsi idea dan pendapat.
  2. Meningkatkan kejelekitan – ahli-ahli diikat kukuh berasaskan pembelajaran bagaimana untuk mengurangkan perbezaan.
  3. Meningkatkan inovasi dan kreativiti – ahli-ahli digalakkan untuk “put their ideas on the table”; lebih banyak penemuan, penambahbaikan dan penyelesaian yang kreatif.
  4. Pertumbuhan dan perubahan positif individu – setiap individu akan mempelajari kekuatan dan kelemahannya.
  5. Penjelasan “kunci’ kepada isu – berasaskan perbincangan, ahli-ahli dapat mengurangkan kekaburan dan fokus kepada sumber asas konflik.
  6. Penjelasan nilai – ahli-ahli akan menjelaskan nilai yang menjadi pegangan dan memahami nilai-nilai bagi ahli-ahli yang lain.

Distruktif (disfungsional)
Konflik yang mendatangkan kelemahan ke atas prestasi kerja individu, kumpulan dan organisasi. Percanggahan di kalangan individu, individu dengan kumpulan, dan kumpulan dengan kumpulan dalam organisasi tidak dapat dielakkan dan dikawal. Robbins, 2000: ia menggalakkan ketidakpuasan, merosakkan persamaan, dan akhirnya membawa kepada kerosakan kumpulan.
  1. Emosi memuncak, termasuk perasaan marah – apabila konflik tidak dapat diselesaikan atau penyelesaian tidak berkesan, ahli-ahli yang terlibat kecewa, bimbang, berasa jengkel dan mungkin marah.
  2. Personaliti berlawanan – ahli yang terlibat dalam konflik tanpa penyelesaian biasanya berpegang kuat kepada kedudukan dan minat yang mengikat mereka lebih daripada orang lain.
  3. Komunikasi lemah - sebahagian tidak bersetuju dengan sebahagian ahli yang lain.
Jenis-jenis konflik
-          Individu / organisasi
-          Organisasi / komuniti
-          Individu & kumpulan dalam organisasi
-          Interorganisasi
-          Intraorganisasi
-          Interpersonal
-          Intrapresonal

PEMIKIRAN TRADISIONAL
konflik adalah buruk dan berkait dengan keganasan, destruksi dan tidak rasional
PEMIKIRAN PERHUBUNGAN MANUSIA
Konflik adalah semulajadi di dalam
semua kumpulan dan organisasi
PEMIKIRAN INTEGRASI
Konflik digalakkan kerana kumpulan yang harmoni,
aman, tenang dan bekerjasama adalah statik

Transisi Pemikiran Konflik













Faktor /variable/pembolehubah mencetuskan keadaan konflik:
1.    pembolehubah peribadi –  ciri atau sifat diri/ kepentingan/persepsi/cita rasa
2.    komunikasi – salah faham/ salah tafsir/arahan bertindan. Cth arahan pengetua dengan GPK berbeza atau bertindih. Mengurus konflik orang bawahan cth. GPK harus buat secara formal iaitu adakan mesyuarat/perbincangan untuk mencari penyelesaian dalam mengurus masalah (konflik).
3.    struktur – kedudukan organisasi ikut hiraki dalam birokrasi. Jika pengetua menggunakan kuasa birokrasi dan tidak gunakan kuasa pakar akan menimbulkan konflik juga.
4.    pembolehubah dijangka - `perceived`
5.    pembolehubah dirasai

Faktor-faktor lain:
i.              faktor hubungan (antara ahli-ahli)
ii.            faktor tugas (konflik yang bersandarkan isu tugas
iii.           faktor proses (konflik yang bersandarkan isu proses)
Ketiga-tiga faktor ini boleh menggambarkan pemboleh ubah-pembolehubah konflik.

Tahap Konflik
Tahap 1 : konflik terpendam
Tahap 2 : konflik dinampak
Tahap 3 : konflik dirasa
Tahap 4 : konflik terbuka
Tahap 5 : kesan konflik

Strategi mengurus konflik
KOMPETITIF / BERSAING
         Apabila seseorang cuba memenuhi kehendak diri tanpa mengira impak ke atas pihak lain dalam konflik tersebut.
         Niat untuk mencapai matlamat sendiri dengan mengorbankan matlamat pihak lain; cuba meyakini orang lain bahawa jalan penyelesaian anda yang betul.
         Sekolah : menetapkan tugas dan tanggungjawab guru
KERJASAMA
         Dua pihak cuba memenuhi keperluan satu sama lain dan mencari penyelesaian yang terbaik bagi kedua-dua pihak.
         Berpakat menyelesaikan masalah dengan menjelaskan perbezaan yang wujud.
         Kedua-dua pihak mencapai matlamatnya dan penyelesaian yang berfaedah.
         Sekolah : menangani masalah disiplin murid, masalah prestasi akademik murid

KOMPROMI
         Kedua-dua pihak berkonfik menyerahkan sesuatu, perkongsian wujud, dan berlakunya penyelesaian secara tolak-ansur.
         Kedua-dua pihak menamatkan konflik dengan melupakan matlamat masing-masing ( atau bersetuju menerima penyelesaian walaupun tidak memenuhi kehendak semua )
         Sekolah : pemberian anugerah perkhidmatan cemerlang
AKOMODASI / PENYESUAIAN
         Satu pihak sanggup memberi keutamaan kepada kepentingan pihak lain berbanding kepentingannya sendiri.
         Kesanggupan mengorbankan matlamat diri supaya matlamat pihak lain dapat dicapai.
         Sekolah : penggunaan bilik-bilik khas / sumber terhad
MENGELAK
         Berlakunya konflik atau telah ada tanda-tanda kewujudan konflik, seseorang mengelakkan diri daripada terlibat atau terjebak dalam konflik.
         Tidak menghiraukan atau tidak mempedulikan pihak yang tidak bersetuju dengannya.
         Sekolah : pemilihan tender kantin sekolah

sumbangan Ustaz Amran 

ULANGKAJI 6107 (GTK) guru tidak kompeten

Soalan: Konsep tidak ‘kompeten” dalam pengurusan sumber manusia telah mendapat tafsiran yang berbeza-beza. Bincangkan tafsiran konsep tersebut seperti yang didefinisikan oleh Edwin M. Brideges ( 1990) dengan yang didefinisikan oleh Perintah Am dan Pekeliling Perkhidamtan di Malaysia. Huraikan perbezaan tafsiran berkenaan mengenai ciri-ciri guru yang tidak kompeten dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pengetua dalam menangani masalah yag dihadapi oleh kumpulan guru-guru  berkaitan di sekolah.

Maksud Tak Kompeten :
§  guru bermasalah - dari aspek peribadi, teknikal dan produktiviti
§  prestasi rendah : 50% ke bawah

Edwin M. Bridges, 1990 :
Guru dikatakan tak kompeten dari aspek berikut
Teknikal (tak kuasai P&P)
Birokrasi (undang2)
Etika (perwatakan/ tugas)
Produktiviti (pencapaian rendah)
Peribadi (lemah kognitif, afektif, psikomotor)

Langkah Atasi :

1. Kaunseling peribadi
§  cadangkan kepada GTK
§  mesti dipersetujui GTK
§  pengetua buat pemantauan & dapatkan laporan kaunselor

2.  Program motivasi berkala
§  libatkan program yg boleh meningkatkan prestasi GTK
§  cth : LADAP, Perasa, Seminar
§  tingkatkan keyakinan diri GTK, prog kesedaran
§  cari aktiviti yg boleh update pengetahuan dan menyegarkan minda

3. Beri tanggungjawab mencabar
§  penggiliran tugas - job rotation
§  elak kebosanan buat tugas yg sama
§  elak burn out situation
§  ubah strategi : beri pengiktirafan GTK sbg ketua

4. Penghargaan dan pengiktirafan
§  Pujian, ganjaran, tampal gambar, hadiah, sijil penghargaan
§  meraikan hari2 istimewa - kelahiran anak, hari jadi, persaraan

5. Perubahan persekitaran tempat kerja
§  Tukar kedudukan tempat kerja
§  Tampal arahan / peraturan tempat kerja
§  Ubah susun atur bilik guru
§  Amalkan 5S : Sisih, sapu, susun, selenggara & sentiasa amal
§  Wujudkan Fail Meja dan Manual Prosedur Kerja
§  Amalan 3K 

6. Latihan formal & profesionalisme
§  kursus, seminar, in house training, kajian tindakan
§  tujuan : tambah ilmu, kemaskini pengetahuan, tambah pengetahuan
§  anjuran : sekolah, PPD, JPN, KPM & lain2

7.Psikoterapi
§  Dptkan rawatan Psikiatri 
§  Pengetua - ambil tahu perkembangan & pastikan GTK hadir sesi
§  Mewujudkan buddy - rakan kpd GTK
§  masukkan dlm kumpulan POOL
§  elakkan kelas peperiksaan - risiko
§  maklumkan kepada ahli organisasi agar semua peka dgn GTK

Sumbangan Zahizan Hasrin

ULANGKAJI 6107 (GSMOP) gelagat sumber manusia dlm organisasi pendidikan


(Q) Model GSMOP yang diadaptasikan daripada Robbins, terdapat pelbagai faktor penting sama ada di tahap individu, kumpulan mahu pun sistem yang boleh menyumbang kepada proses pengurusan sumber manusia yang berkesan di sekolah. Pilih satu daripada tahap tersebut dan huraikan faktor-faktor kritikal yang perlu dibangunkan oleh pengetua ke arah mencapai matlamat misi dan visi sekolah.


Pengenalan
PSM melibatkan semua keputusan dan tindakan pengurusan yang mempengaruhi perhubungan antara organisasi dan kakitangan iaitu sumber manusia
(Beer et. al., 1984 )

PSM…pendekatan strategik dan koheren (berkesinambungan) bagi pengurusan asset sesebuah organisasi yang paling bernilai iaitu orang2 yang bekerja didalamnya, yang secara individu dan kolektif menyumbang kepada pencapaian objektif2 organisasi bagi mempastikan kelebihan komparatif yang mampu bertahan lama.
(Kogan Page, dalam Amstrong, 1987)

PSM…pengembelingan individu2 untuk mencapai objektif2 organisasi. Pada asasnya pengurus2 dapat melaksanakan kerja2 melalui usaha2 orang lain. Ini memerlukan pengurusan sumber manusia secara berkesan.
(Mondy  R.W. et.al., 2002:2)

Tujuan luas fungsi sumber manusia dalam institusi pendidikan ialah untuk menarik, membangun, mengekal dan memotivasi kakitangan supaya mencapai misi sistem; membantu ahli2 untuk mencapai kedudukan dan prestasi standard unit kerja; memaksimakan perkembangan kerjaya tiap2 pekerja dan mengembeling objektif organisasi dan individu.
(Caztetter W.B. & Young I.P., 2000)


Definisi Gelagat Organisasi
Satu bidang kajian yang menyelidiki kesan gelagat organisasi atau perangai sesaorang individu, kumpulan dan sistem/struktur di dalam mempraktikkan ilmu tersebut bagi meningkatkan keberkesanan sesebuah organisasi  …Robbins (2000)

Robbins S.P. (1998) menghuraikan teori asas GSMOP kepada tiga tahap : individu, kumpulan, sistem.Di peringkat individu; faktor-faktor penting yang menyumbang kepada proses PSM yang berkesan di sekolah melibatkan personaliti, sikap dan nilai, dan kebolehan.

Empat ciri biografi ialah;
umurpengetua perlu tahu lingkungan umur staf kerana faktor umur ini boleh dikaitkan dengan kematangan, pengalaman, ilmu pengetahuan, bakat dan keupayaan .
Jantina – pengetua perlu tahu berapa bilangan guru lelaki, guru perempuan, staf dan pelajarnya.
Status perkahwinan- pengetua perlu tahu latar belakang guru yang belum berkahwin, bilang berkahwin, atau `single parent` untuk disesuaikan dengan pembahagian tugas yang boleh mempengaruhi produktivi organisasi.
Tempoh perkhidmatan – pengetua mengetahui pengalaman bertugas melalui maklumat tempoh perkhidmatan. Adakah guru itu baru atau sudah lama dalam perkhidmatan.
Personaliti ialah konsep dinamik yang menggambarkan pertumbuhan dan pembangunan seluruh sistem psikologi seseorang. Penentu-penentu personaliti ialah
*      Warisan (kelahiran- genetic)
*      Persekitaran (budaya, pendidikan awal, norma)
*      Situasi (suasana persekitaran)
Personality mempengaruhi persepsi dan motivasi.
persepsi – persepsi guru terhadap kepemimpinan sendiri dan orang sekeliling khususnya kepada pemimpin/ perubahan persepsi.
motivasi – perlu difahami ada motivasi yang tinggi di kalangan guru dan ada motivasinya yang rendah. Motivasi dari aspek pembangunan diri, pekerjaan, dan pelajaran.


Teori Holland tentang personaliti dan tugas
Realistic
-          lebih gemar aktiviti kemahiran, kekuatan dan koordinasi
investigative
-          lebih gemar aktiviti pemikiran, pengorganisasian, pemahaman
sosial
-          lebih gemar aktiviti menolong dan membentuk orang lain
konvensional
-          lebih gemar aktiviti mematuhi peraturan, tersusun dan jelas
berkeusahawanan
-          lebih gemar aktiviti percakapan yang mempengaruhi orang lain dan kuasa
artistic
-          lebih gemar aktiviti abstrak dan tidak sistematik (kreativiti)

Nilai dan sikap
Ujian kecondongan orientasi nilai
Gaya Bertindak
-          pragmatis, berterus-terang, tidak sabar, tegas, bertenaga
Gaya Proses
-          sistematik, logik, menggunakan banyak perkataan, tanpa emosi, sabar
Gaya Manusia
-          spontan, empati, mesra, subjektif, beremosi, mengamati, sensitif
Gaya Ide
-          imaginatif, berkarisma, susah difahami, berpusat kepada ego sendiri, tidak realistik, penuh ide, provokatif

Teori Jung ( Teori Jenis Psikologikal
-melihat pola manusia dalam membuat persepsi dan membuat keputusan

Myers & Briggs memperkukuhkan
Teori Jung menggunakan alat ‘Kiersey Temperament Sorter’.
Dari segi pengurusan, alat ini menerangkan tipologi personaliti staf dalam organisasi.

Kebolehan
i. kebolehan intelektual
*       kebolehan dalam nombor
*       pemahaman lisan
*       kepantasan persepsi
*       pemikiran induktif (turutan logikal)
*       pemikiran deduktif (logik / implikasi)
*       visual ruang
*       memori
ii.  kebolehan fizikal
*       faktor kekuatan – kekuatan dinamik, kekuatan tubuh badan, kekuatan statik, kekuatan ledakan
*       faktor fleksibiliti – fleksibiliti takat, fleksibiliti dinamik
*       faktor lain – koordinasi badan, imbangan dan stamina
kebolehan berasaskan kelayakan daripada pembelajaran iaitu guru berijazah, diploma dan bidang pengkhususan.

Cara membangunkan;
*       Pengukuhan positif – ganjaran
*       Peringatan, nasihat  dan bimbingan
*       Motivasi dan kursus
*       Pengagihan tugas mengikut kebolehan

 sumbangan Usraz Amran