Soalan: Konsep tidak ‘kompeten” dalam pengurusan sumber manusia telah mendapat tafsiran yang berbeza-beza. Bincangkan tafsiran konsep tersebut seperti yang didefinisikan oleh Edwin M. Brideges ( 1990) dengan yang didefinisikan oleh Perintah Am dan Pekeliling Perkhidamtan di Malaysia. Huraikan perbezaan tafsiran berkenaan mengenai ciri-ciri guru yang tidak kompeten dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pengetua dalam menangani masalah yag dihadapi oleh kumpulan guru-guru berkaitan di sekolah.
Maksud Tak Kompeten :
§ guru bermasalah - dari aspek peribadi, teknikal dan produktiviti
§ prestasi rendah : 50% ke bawah
Edwin M. Bridges, 1990 :
Guru dikatakan tak kompeten dari aspek berikut
Teknikal (tak kuasai P&P)
Birokrasi (undang2)
Etika (perwatakan/ tugas)
Produktiviti (pencapaian rendah)
Peribadi (lemah kognitif, afektif, psikomotor)
Langkah Atasi :
1. Kaunseling peribadi
§ cadangkan kepada GTK
§ mesti dipersetujui GTK
§ pengetua buat pemantauan & dapatkan laporan kaunselor
2. Program motivasi berkala
§ libatkan program yg boleh meningkatkan prestasi GTK
§ cth : LADAP, Perasa, Seminar
§ tingkatkan keyakinan diri GTK, prog kesedaran
§ cari aktiviti yg boleh update pengetahuan dan menyegarkan minda
3. Beri tanggungjawab mencabar
§ penggiliran tugas - job rotation
§ elak kebosanan buat tugas yg sama
§ elak burn out situation
§ ubah strategi : beri pengiktirafan GTK sbg ketua
4. Penghargaan dan pengiktirafan
§ Pujian, ganjaran, tampal gambar, hadiah, sijil penghargaan
§ meraikan hari2 istimewa - kelahiran anak, hari jadi, persaraan
5. Perubahan persekitaran tempat kerja
§ Tukar kedudukan tempat kerja
§ Tampal arahan / peraturan tempat kerja
§ Ubah susun atur bilik guru
§ Amalkan 5S : Sisih, sapu, susun, selenggara & sentiasa amal
§ Wujudkan Fail Meja dan Manual Prosedur Kerja
§ Amalan 3K
6. Latihan formal & profesionalisme
§ kursus, seminar, in house training, kajian tindakan
§ tujuan : tambah ilmu, kemaskini pengetahuan, tambah pengetahuan
§ anjuran : sekolah, PPD, JPN, KPM & lain2
7.Psikoterapi
§ Dptkan rawatan Psikiatri
§ Pengetua - ambil tahu perkembangan & pastikan GTK hadir sesi
§ Mewujudkan buddy - rakan kpd GTK
§ masukkan dlm kumpulan POOL
§ elakkan kelas peperiksaan - risiko
§ maklumkan kepada ahli organisasi agar semua peka dgn GTK
No comments:
Post a Comment